7️⃣6️⃣ رؤى العالم الافتراضي: توقعات مستقبل الألعاب

• 16
    Replies
  • 975
    مشاهدات
  • UnapologeticDino's Avatar
    Community Manager
    إلى الأمام يا عشاق الألعاب! 🎮 هذا هو نشاط Legion Fridays الثاني لشهر يناير!🕺

أي من التوجهات أو التقنيات الجديدة تثير حماسكم أكثر؟

عالم الألعاب في تطور مستمر، ونحن على أعتاب بعض التطورات الهائلة. من تجارب الواقع الافتراضي المذهلة إلى الرسومات الواقعية بشكل لا يصدق، مستقبل الألعاب مليء بالإمكانيات. أي من التوجهات أو التقنيات الجديدة تثير حماسكم أكثر؟ كيف تعتقدون أن عالم الألعاب سيتغير في السنوات الخمس أو العشر القادمة؟

شاركونا توقعاتكم، آمالكم، وحتى شكوككم حول العصر القادم للألعاب. لنستكشف معًا هذه الآفاق المستقبلية لعالم الألعاب!

كيف سيتم اختيار الفائزين؟سنختار 5-6 فائزين عشوائيين كل شهر. كلما زاد عدد الأنشطة التي تشارك فيها ، زادت فرصتك في الفوز!

جدول يناير/ الجوائز:

• الجمعة 5 يناير
    • الجمعة 12 يناير ✅
    • الجمعة 19 يناير
    • الجمعة 26 يناير

الجوائز:
    • Legion Gaming Control Mouse Pad L
    • Coffee mug
    • Legion Cap -Black-
    • Legion Water Bottle
    • Oversized T-shirt -Black-
    • Tote Bag
  • 16 Replies

• Elzahraa's Avatar
    Level 30
    @UnapologeticDino انا شايفه إنها تقنية الذكاء الاصطناعي ونظارة الواقع الافتراضي هما اكتر تقنيتين تكنولوجيه 👑🔥 وهتتطور النظاره لمستوى اعلى حتى للاعبين وممكن يعملوا فيها مجسات حسيه للجسد لزيادة متعة تجربة لعب الألعاب المختلفه زي الشعور بنسيم الهواء وتأثيرات الضربات او الهجمات واحساس لمس الجدران والارضيه كمان وده في نظري اكبر شئ مهم يتمناه اي لاعب في العالم 💗😤 وخصوصاً مستوى الرسومات هيكون عدى مستوى الطبيعي 🔥 لان ده طبعاً بعد خمس او عشر سنوات فالمستقبل القريب ! وانا شايفه ان تقنية الذكاء الاصطناعي هتركز مستقبلاً اكتر على فكرة زيادة ذكاء ومصطلحات الشخصيات الغير قابله للعب NPCs ولما ندمج تطورات تقنية الذكاء الاصطناعي ونظارة الواقع الإفتراضي المستقبليه هنلاقي تطور كبير جداً عن الوقت الحالي بلاشك !
    Sometimes not holding on to something protects you from the harm of holding on to it !
  • NermeenAbdelmoez1's Avatar
    Level 43
    فى تقنية اسمها Ray tracing بقرأ عنها من فترة
    هى تقنية رسومات حاسوبية تتبع حركة الضوء في العالم الافتراضي لإنشاء صور أكثر واقعية
    التقنية دى فى ألعاب زى minecraft فدى اثارت انتباهى و هقرأ عنها أكتر

- - - Updated - - -
    @Elzahraa أنا متأكدة أنى شفت المجسات مستخدمة فعلا فى الألعاب بس حقيقى مش فاكرة اسم الأجهزة المستخدمة بس كانت ممتعة التجربة لما شفتها فعلا
  • Elzahraa's Avatar
    Level 30
    @NermeenAbdelmoez1 والله اذا موجوده بجد فده اكبر خبر اعرفه دلوقتي ! 😶
    ولازم اشتراها فوراً عشان اعيش أجواء Sword art online ! 💗🔥🙂😅

- - - Updated - - -

@NermeenAbdelmoez1 بس المشكله بقى إن المجسات دي اكيد غاليه جداً ! 🙂💔
    Sometimes not holding on to something protects you from the harm of holding on to it !
    Level 43
    @Elzahraa أنا شفت تجربة فعلا عن دا هحاول أدور على الفيديو و اشاركه🙌
  • Elzahraa's Avatar
    Level 30
    @NermeenAbdelmoez1 انا دورت عليها وطلعت حقيقيه فعلاً ! بس لسه مش عارفه سعرها وهل مشروعها منتهي بشكل متكامل الاطراف ولا لا !..
    دي صور بس شكلها متعوب عليها جامد 💔 بسبب أهميتها ف العاب الواقع الافتراضي ولسه نازل عنها اخبار ف اواخر السنه اللي فاتت 2023 !
    Name:  430422.jpeg
Views: 96
Size:  16.2 KB
    Level 43
    @Elzahraa ايوا أنا قلتلك عنها أنى فعلا لقيتها و ممكن تكون بتغطى الجسم بشكل كامل
    دى عشان تخلق phygital experience تجمع بين العالم المادى و الافتراضى
    الفكرة نفسها مش جديدة يعنى ممكن تلاقيها فى أجهزة ذوى الاحتياجات الخاصة و ال cyborg بس هتعمل فرق فى عالم الألعاب أكيد
  • marwamero's Avatar
    Level 26
    أتمنى أشوف حاجة زي فيلم أفاتار ... يكون اللاعب جوه اللعبة بدماغه ويتصرف بشكل طبيعي داخل اللعبة وكأنها واقع .. مش عارفة هتفهموني ولا لا
    أما عن التقنيات الموجودة أعتقد الذكاء الاصطناعي له المستقبل
  • Elzahraa's Avatar
    Level 30
    @NermeenAbdelmoez1 أكيد فرق كبير جداً !
    Level 43
    @marwamero بالزبط و أنا دا شايفه أنه المستقبل و اللى احنا رايحين ليه حتى فكرة ال cyborg اقرب حاجه ليه بس محتاجين تكون بشكل نفس اللى شرحتيه و بأقل الامكانات التكنولوجية