تعرف على الآن على أخطر فيروس قد يصيب جهازك المحمول ويدمر كل مابنيته ! ☠️ 😨

• 11
    Replies
  • 234
    مشاهدات
  • Elzahraa's Avatar
    Level 30
    السلام عليكم 🌸

موضوع اليوم مهم جداً ليك إذا كنت من الجيمرز أو غيره !

برامج (فيروس) الفدية الضارة هي عبارة عن برامج ضارة تقوم بتشفير ملفاتك أو منعك من استخدام جهاز الكمبيوتر الخاص بك حتى تدفع المال (الفدية) ليتم إلغاء قفلها وقد يصل المطلب المادي من الهاكر الذي إخترق جهازك من خلال الإنترنت إلى 990 دولار. إذا كان جهاز الكمبيوتر الخاص بك متصلاً بشبكة، فقد تنتشر برامج الفدية أيضاً إلى أجهزة الكمبيوتر الأخرى أو أجهزة التخزين على الشبكة.

إذا كيف يتسلل هذا الفيروس الخبيث لجهازك الكمبيوتر !؟..

“الطريقة الأكثر شيوعاً هي البريد الإلكتروني؛ قد يظهر فيروس الفدية في شكل مرفق مهم أو مفيد (فاتورة عاجلة، أو مقالة مثيرة للاهتمام، أو تطبيق مجاني). وبمجرد فتحك للمرفق، يصبح الكمبيوتر الخاص بك مصاباً بالفيروس. يستطيع فيروس الفدية التسلل إلى نظامك وأنت تتصفح الإنترنت.

ولذلك يجب الحذر عند تحميل أشياء معينه من الإنترنت أو التحميل من مواقع الألعاب غير الرسميه أو المشكوك في طبيعة مصداقيتها لتحميل العابك !

.

Legion Community

Last edited by Elzahraa; 06-01-24 at 01:17.
    Sometimes not holding on to something protects you from the harm of holding on to it !
  • 11 Replies

• NermeenAbdelmoez1's Avatar
    Level 43
    شكرا يا الزهراء 🤗❤
  • Elzahraa's Avatar
    Level 30
    @NermeenAbdelmoez1 أي خدمات 🌹🥰🌸
    Sometimes not holding on to something protects you from the harm of holding on to it !
  • MRabea's Avatar
    Level 19
    @Elzahraa
    موضوع مفيد جدا تسلم الأيادى
    بس أعتقد إن الفيروس لايمكنه اختراق الجهاز عن طريق تصفح الانترنت فقط وإنما يخترق الجهاز عن طريق عمليات ال Download للملفات والبرامج المختلفه.
  • Elzahraa's Avatar
    Level 30
    @Elzahraa
    موضوع مفيد جدا تسلم الأيادى
    بس أعتقد إن الفيروس لايمكنه اختراق الجهاز عن طريق تصفح الانترنت فقط وإنما يخترق الجهاز عن طريق عمليات ال Download للملفات والبرامج المختلفه.
    @NermeenAbdelmoez1

ماهي ملفات الدوانلود بنجيبها من خلال التصفح نفسه من على المستعرض سواء mozila firefox أو Google chrome لإن طالما موقع التحميل نفسه فيه إعلانات ونوافذ منبثقه ف اتأكدي إن الإعلانات نفسها هي اللي بتحتوي على فيروس الفديه وصاحب رابط التحميل نفسه ميعرفش إن الإعلانات اللي هو حاططها فالموقع او رابط التحميل عشان يتربح منها مكاسب ماليه هي في الواقع إعلانات بيخرج منها علميات هاكرز ! وبتضر اللي بيحمل من الرابط ودي مشكله بالنسبه للي هما بيحملوا !
    بس في مواقع إصحابها أذكياء وبيفهموا ازاي يحطوا إعلانات موثوقه وآمنه للمستخدمين عشان المستخدم لما يحمل ملف او لعبه ميتأذاش هو بدوره !
    في طريقه من خلالها نعرف ازاي الملف اللي حملناه هو مش لعبه يعني مثلاً إذا اللعبه اللي عايزين نحملها حجمها 1 جيجا بس الدلونلود ظهر وحجم الملف الكلي هو مش 1 جيجا وده يدل على إنها مش اللعبه بل هو تحميل آخر ظهر في نفس الوقت اللي المستخدم فيه ضغط على كلمة تحميل او تنزيل وهو كان فاكرها اللعبه لكنه ميعرفش إنه فيروس مش اللعبه وعشان كده لازم نبص عالحجم الأول ونتأكد منه اذا كان هو الحجم الأصلي للملف او للعبه او هو حجمه مثلاً مش 1 جيجا بل حجمه مثلاً 10 ميجا فقط وده يدل على إن في نافذه انبثقت في نفس وقت الضغط على كلمة تحميل اللعبه والنافذه فيها إعلان صاحب الرابط حاطه بس هو مش عارف إن الإعلان نفسه غير آمن بل هو إعلان خاص بالهاكرز وف نفس الوقت الهاكرز بيخدعونا إن ملف التحميل اللي ظهر هو تحميل اللعبه بس الحجم مش بيكون نفس حجم اللعبه وخصوصاً إمتداد الملف مبيكونش نفس الإمتداد اللي اللعبه مرفوعه بيه عالموقع ورابط التحميل !
    بيكون زي مثلاً setup.exe أو مثلاً ممكن يكون زي ملف بإمتداد win.rar وبيكون بإسم الفيلم او اللعبه ولما بيتحمل والمستخدم بيفكه بيروح على طول يفتح الملف الداخلي واللي هو فيروس الفديه نفسه وهو أصلاً مش فاهم إنه فيروس بل هو فاكر إنه اللعبه أو الفيلم اللي كان بيحمله !

طولت جداً في الشرح ومقدرتش أختصر ! 😅
  • NermeenAbdelmoez1's Avatar
    Level 43
    @Elzahraa طولى فى الشرح عادى طالما الموضوع مفيد😀
  • Elzahraa's Avatar
    Level 30
    @NermeenAbdelmoez1 اللي تشوفيه ! 😅😊🌸
  • Lailasama's Avatar
    Level 19
    لا يمكن اختراق الجهاز من مجرد فتح ملف مرفق دا كلام هواة تحميل برامج او العاب من مصادر غير موثوقة هو اللي ممكن يفسد النظام خصوصا لو مفيش برنامج حماية ينبهك بخطورة الملف قبل فتحه
  • Elzahraa's Avatar
    Level 30
    @Lailasama الاتنين والله ي ليلا حصلت معايا كتير !
    من المصادر غير الموثوقه والملفات العاديه !
    صدقيني انا عندي خبره وتجارب مع كل أنواع الفيروسات زي مثلا فيروس طراوده و فيروس بينتشر للجهاز من خلال ملفات تتحمل من النت حتى لو كانت الملفات دي مش بإمتداد البرامج والألعاب وانا جربتها كتير لغاية لما فهمت وعرفت أحمي نفسي من الفيروسات دي كلها !
    انا فيروس الفديه ده كان معذبني حرفياً والله كنت جاهله ف مجال الكمبيوتر بس لما خضت تجارب معاه ومع كل أنواع الفيروسات التانيه واعرف ازاي بتاجي الفيروسات دي كلها بقيت على دراية تامه إنها بتنتقل من النوافذ المنبثقه والروابط غير المصرح بيها أو غير الآمنه او غير موثوقه واللي هي مصادر غير موثوقه وده سواء فالمواقع والروابط أو فالملفات اللي بتتحمل من خلال المواقع والروابط الغير موثوقه دي أو حتى فالألعاب او البرامج لإن زي ماقولتي إن في برامج والعاب بتكون محتويه على فيروسات إذا كانت غير رسميه اللي هي مش موثوقه يعني !
    أهم حاجه ناخد بالنا من فيروس الفديه ده لإنه أخطر بألف مره من فيروس بيصيب ملف واحد او عشرين ملف او العاب !
    لإنه بيشفر المفات او الهارد بكامل محتوياته بدون إستثناء ودي كارثه بحق ! ☠️
    انا لما حصلت معايا ف مره اتدمرت نفسياً بشكل صعب لإني كنت محمله وتعبانه جامد ف مجموعة العاب وبرامج مش عند اي حد خالص ! وده ساب أثر سلبي جداً جوايا 😅 وعشان كده بقيت اتصفح عن قصة عالم الفيروسات وفهمت كل حاجه بخصوصها عشان أقدر اكافحها بقوه بعدين إذا حاولت ولو لسنتي متر واحد ف أنا همحيها من على وجه الهارد ! 🙂
    وإن شاء الله هذكر ف وقت قريب عن البرامج المفضله والمستحسنه لمكافحة كل الفيروسات دي بأنواعها المختلفه !

- - - Updated - - -

@Lailasama وبخصوص لما قولتي ملف مرفق !
    انا كنت اقصد بكلامي ملفات ال winrar الكتب المضغوطه !
    ممكن تحمليه وهو مكتوب عليه اسم لعبتك او برنامج بتحمليه وتنخدعي بيه انه بيفهمك ان اللعبه جواه وبالتالي لما يتحمل وتفكي ضغطه وتشغلي الملف اللي بداخله اللي متسمي بإسم اللعبه ف هتلقيه غير تثبيت اللعبه نهائياً وتقدري تلاحظي من خلال الحجم وتفاصيل الناشر او المطور إذا كان مجهول الهويه او لا وإذا كان ملف تثبيت اللعبه عليه صورة تثبيت اللعبه الرسميه ولا لا ! بمعنى إنها خدعه تضليليه خبيثه لنشر الفيروسات للمستخدمين اللي معندهمش تجربه ف مجال الفيروسات وخصوصاً مبيركزوش على حجم الملف اللي بيتحمل من رابط الموقع المرفق فيه لإن ده معناه إن صاحب الموقع او الرابط مكانش يعرف إن الإعلان اللي حاطه عشان يتربح منه انه هو في الحقيقه إعلان خبيث أو مخصوص للهاكرز بنوافذ منبثقه وكل نافذه بيختلف فيها نوع الهكر أو الإختراق اللي هو الفيروس ! وهو اكيد صاحب الموقع والروابط بيربح في الغالب من الإعلان الخبيث لكنه مخصوص للهاكرز على وجه الخصوص ودي خدعه كبيره بكل ماتحمل من معنى الكلمه والمفروض صاحب الموقع نفسه يتحقق إذا الإعلانات او النوافذ المنبثقه دي لما المستخدم بيجي يحمل تكون آمنه ولا لا من خلال تجربة التحميل بنفسه هو ويشوف هل في تحميلات إحتياليه من النوافذ المنبثقه ولا لا !
    الفكره بإختصار إن في معلنين خبثاء ومعلنين صادقين وموثوقين 100% !
    Last edited by Elzahraa; 07-01-24 at 10:10.