الفرق بين GTX و RTX: أيهم أفضل؟🤔

• 3
    Replies
  • 30
    مشاهدات
  • PrincessShahd's Avatar
    Level 25
    Name:  gtx-and-rtx.jpg
Views: 22
Size:  53.9 KB

في عالم الألعاب، دايمًا بيبقى في نقاش عن بطاقات الرسوميات GTX و RTX وأيهما أفضل. هنا هنتكلم عن الفرق بينهم وسعرهم والميزات، عشان نساعدك تختار الأنسب لك.

GTX مقابل RTX

بطاقات GTX بتعتبر الخيار الكلاسيكي والأشهر بين اللاعبين. لو كنت محتاج بطاقة بتديك أداء كويس بدون ما تتجاوز ميزانيتك، فبطاقات GTX هتكون ممتازة لأنها معروفة بتوازنها بين الأداء والتكلفة.

أما بطاقات RTX فهي الجيل الجديد من NVIDIA، وبتقدم تحسينات كبيرة زي تتبع الأشعة والذكاء الاصطناعي، اللي بتحسن الأداء والجودة البصرية بشكل ملحوظ. لو أنت محترف ألعاب أو محتاج أعلى أداء رسومي، بطاقات RTX هتكون الأنسب ليك، خصوصًا في الألعاب اللي بتدعم تتبع الأشعة.

الأداء
    بطاقات RTX بشكل عام بتقدم أداء أفضل من بطاقات GTX، خاصة في الألعاب الحديثة اللي بتستفيد من التقنيات الجديدة زي تتبع الأشعة وDLSS (التعلم العميق). لو كنت بتلعب ألعاب حديثة بتحتاج تقنيات متطورة، بطاقات RTX هتعطيك تجربة أفضل.
    بس بطاقات GTX لسه بتدي أداء كويس، خصوصًا مع الألعاب القديمة أو اللي مش محتاجة رسومات متطورة. الفرق بين GTX و RTX بيظهر أكتر لما تبدأ تستفيد من ميزات RTX.

الميزات
    بطاقات RTX متفوقة بوضوح من حيث الميزات. فيها تقنيات زي تتبع الأشعة وDLSS، اللي بتحسن جودة الرسوميات بشكل كبير. أما بطاقات GTX، رغم إنها أقل تقدمًا، إلا إنها بتقدم أداء كويس لمعظم المهام، ومعمارية Pascal الأقدم اللي تعتمد عليها.

السعر
    عادةً، بطاقات GTX أقل تكلفة من بطاقات RTX، فلو ميزانيتك محدودة، GTX هتكون خيار جذاب. لكن لو مستعد تستثمر أكثر، بطاقات RTX هتديك أداء أعلى وتجهيز أفضل للمستقبل بفضل التقنيات المتقدمة.

الخلاصة
    الاختيار بين GTX و RTX بيعتمد على احتياجاتك وميزانيتك. بطاقات GTX كويسة لو عايز أداء موثوق بسعر معقول، لكن لو عايز أحدث التقنيات ومستعد تستثمر أكثر، بطاقات RTX هتكون الخيار الأفضل.🥰
    🧚‍♀️All that glitters🌠is not gold
  • 3 Replies

• Abdelsalam's Avatar
    Level 26
    ريفيو رائع عااااش✨🤍
    Walk alone on the path unknown
  • MRabea's Avatar
    Level 19
    @PrincessShahd
    شكرا على المعلومات الرائعة 😍
  • PrincessShahd's Avatar
    Level 25