خفض سعر Final Fantasy 16 بشكل دائم

• 8
    Replies
  • 67
    مشاهدات
  • Abdelsalam's Avatar
    Level 26
    Name:  final-fantasy-xvi-03-31-23-1.jpg
Views: 69
Size:  98.9 KB
    سكوير إينكس أعلنت عن إصدار النسخة الكاملة من لعبة Final Fantasy 16 على PS5 و PC بعد أيام من إصدار النسخة العادية على الحاسب الشخصي، وأعلنت أيضًا عن تخفيض دائم في سعر النسخة العادية لتكون أرخض بـ20 دولار (50$ على الحاسب) بينما تباع النسخة الكاملة والتي تتضمن توسعتين قصتين بسعر 70$.

ذكرت سكوير إينكس في تقرير مالي رسمي أن اللعبة (FF16) بجانب FF7: Rebirth لم تحققا المبيعات المرجوة، وربما هذه الخطوة تأتي ضمن رغبة الشركة في زيادة مبيعات اللعبة، والتي باعت حتى آخر تقرير مالي للشركة حوالي 3 مليون نسخة.
    Walk alone on the path unknown
    We live we love we lie
  • 8 Replies

• BelalSaid's Avatar
    Level 45
    المشكلة انها حصرية PS5. بالرغم من ان مبيعات PS5 زادت السنة دي بس بردو مش كافية.
    وفي الغالب مبيعات Rebirth قليلة عشان المقارنات اللي كانت منتشرة بين Remake و Beta Rebirth.
    في كنيى معجبهمش الart direction بتاع rebirth
  • PrincessShahd's Avatar
    Level 25
    السبب الرئيسي لضعف المبيعات ان اللعبه فقدت جمهورها!
    🧚‍♀️All that glitters🌠is not gold
  • Abdelsalam's Avatar
    Level 26
    @BelalSaid
    الحصر مش هو أكبر مشكله , سبب ضعف مبيعات اللعبة أن اللعبة شعبيتها قلت ومعدش زي الاول

- - - Updated - - -
    @PrincessShahd
    ايوه فعلاً شعبية اللعبه قاعده تقل تدريجياً
    We live we love we lie
  • mazen18's Avatar
    Level 27
    خبر كويس لمحبي السلسه. وممكن دا يبقي سبب في ان ناس جديده تجرب اللعبه.
  • BelalSaid's Avatar
    Level 45
    @Abdelsalam
    انا عارف ان شعبية اللعبة قلت بس معقول يكون هو ده السبب الرئيسي. بص على اصدار steam للعبة FFVII Remake Integrate، اللي يعتبر expansion للعبة الاصلية وصدر بعدها بسنتين حقق مبيعات فوق المليون نسخة. وبعدها بسنة تنزل FFXVI، اكيد اللعبة مش هتفقد شعبيتها في سنة.
    وبص على مبيعات FFXVI على Steam. اقل من مبيعات FFVII Rebirth في اسبوعها الاول بنسبة بسيطة. ولسا لما السعر ينزل مبيعات اللعبة هتزيد. انا معتقدش ان شعبية حتى لو قلت في السنتين اللي فاتوا يعملوا كدا في مبيعات الالعاب.
    بس انا موافقك... الحصر مش هو «اكبر» مشكلة. بس بردو مش الشعبية.
  • Abdelsalam's Avatar
    Level 26
    @BelalSaid
    المعضلة أن لعبة ff16 نفسها فيها مشاكل كلعبة أكشن المفترض انها تكون لعبةRPG بس عشان زياده المبيعات تخلوا عن عنصر الRPG معتقدين أن محدش بيفضلو من الجمهور الجديد مع العلم أن ده يعتبر عنصر مهم ف هوية السلسله،المفترض ما تكون طويلة فيها محتوى تمطيط بين فصول مهمة وتدني مستوى القصة في ربع الأخير والقصة في بدايتها تعطيك انطباع أنها للبالغين وبعد كام ساعه تتخلى عن كونها للبالغين .
    بس اللعبة حققت مبيعات عالية بسبب النسخة الديمو اللي ما يعطيك صورة كاملة عن جودة القصة.
    We live we love we lie
  • BelalSaid's Avatar
    Level 45
    @Abdelsalam انا لسا مشترتش اللعبة (مستني سعرها ينزل ذي ما نزل دلوقتي 😂) ومعرفش شكلها ايه. انا اعرف انهم خلو التحكم يبقى في فرد واحد بدل من فريق ذي طبيعة العاب FF. عاما ممكن تغير الاتجاه ده في الgameplay يكون قلل اهتمام لاعبين الRPG بيها. بس حتى لعبة FFVII Rebirth مبيعاتها كانت قليلة. FFXVI مبيعاتها كانت اعلى منها حتى.
    وRebirth تعتبر sequel لFFVII Remake.
    يعني المشكلة الرئيسية بردو مش في ان FFXVI اكشن اكتر من RPG...
    خلينا نقول ان المشكلة الرئيسية هي مزيج من كذا مشكلة منها الشعبية والحصر وخلاص 😅
  • Abdelsalam's Avatar
    Level 26
    @BelalSaid
    دماغ شغالة مش بتنام😂
    هو ده الي هيحصل خلي بالك الناس هتستني أما يتخفض سعرها عن كده كمان بعد كده يشتروها. وبردو ممكن نقول إن المشكلة الرئيسية مش ولا حاجه من الي قلناها وان الناس مستنيه مثلاً يخلصوا الالعاب المتراكمة عليهم أو بيحوشو فلوسهم ل العاب تانيه القويه من الي لسه هتنزل السنه الجايه ويخلو اللعبه دي ف الآخر يكون نزل سعرها اكتر.
    We live we love we lie